Till den som orkar, bryr sig, och förstår vad jag skriver

Någon undrade vad jag har gjort med ryggen, och det ska jag berätta haha.
Okeeeeeej..

Det hela började när jag gick i 3:e klass på lågstadiet, alltså för 9 år sedan.
Det jag har/hade är en, vet inte om man kallar det för, sjukdom? en ryggsjukdom som heter idiopatisk scolios. Ryggraden är roterad, alltså typ skruvad. När den skruvar sig så böjs den också automatiskt och som ni såg på bilden så blir man så där sne, plus att man även får en "buckla". Revbenen och skulderbladet putar uppåt. Hade alltså en sne liknade Quasimodo rygg..
Man mäter rotationen på ryggraden i grader. En normal rygg ligger på 0° eller lite över. När jag gick i 3:an hade jag 5grader, sen ökade den hela tiden.
Har graderna nått 30 måste man få korsett, så i 6an fick jag denna underbara skapelse... Skulle ha den MINST 22h/dygn. Och nej, den korsetten jag hade var ingen mjuk,skön och sexig sak i siden med snörning i ryggen. MIN korsett var gjord av tjock plast med jätte fula spännen där bak med fula "plast band" som man spännde den med.
Den här gick jag runt med i både 30 graders värme på cypern och när jag skulle sova. (Är ni intresserade så finns den att beställa hem från Island)
Överstiger graderna 40 måste man operera. Gör man inget åt det så kommer graderna bara öka hela tiden.
I 2 år kämpade jag med korsetten. Höst-terminen i 8:e klass fick jag beskedet att jag måste opereras. Aldrig någonsin hade man väl trott att jag skulle behöva göra det. Känndes verkligen som waist of time med min korsett.
4 Mars opererades jag i Linköping. Jag hade då hela 63°s rotation på ryggraden.
Operationen tog 8 timmar. Det dom gjorde var att kapa alla revben, tog bort ett revben helt, tog bort diskarna mellen sjunde och elfte ryggkotan, rätade upp ryggraden och satt fast skruvar och.. mitt revben som de tog bort (dom mosade alltså det och pressade in mellan ryggkotorna).
Dom fick ner graderna till 25, vilken är en s.ka "normal rygg". Nu, tre år senare har jag 42 grader. Och det är tydligen inget konstigt eller ovanligt att den böjer lite på sig med tiden. Men nu så ska den stanna där, och jag mår bra! Jag är stelopererad högt upp på ryggen, men det är inget jag lider av. Det ända jag inte kan göra att sit-ups, rygglyft och kullebyttor. Sen har jag även 20% nedsatt lungkapasitet pågrund av att ryggraden har legat och tryckt på både hjärta och lungor väldigt länge.
En lång historia,relativt kort.

Har inte läst igenom det, så... ha överseende.

Kommentarer
Postat av: syrran

Jag är så stolt över sig syrran att du klarade sig igenom det hela så bra och att du är så stark!

Jag älskar dig! <3

2011-03-12 @ 01:08:26
URL: http://josefineontour.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0